Tíz év felelevenítése a New York Művész Páholyban

2017. 03. 21.

Juhász Anna, napjaink irodalmi életének kiemelkedő alakja 2013 márciusában indította útjára a New York Kávéházban a New York Művész Páholyt, amelynek négyéves születésnapi évfordulóján Szikora János igazgató és Zoób Kati divattervező volt a vendége. Az est a két alkotó közös színházi munkáinak felelevenítéséről szólt.

Juhász Anna bevezetőjében elmondta, azzal a céllal indult a New York Művész Páholy, hogy a magyar irodalmat, zenét, képzőművészetet, film- és színházművészetet újra otthonossá tegye azon alkotók segítségével, akik alakítják és meghatározzák a 21. századi magyar kulturális életet. Az elmúlt négy évben hatvan telt házas estet sikerült megszervezni, amelyek témái a hazai kulturális és személyesen megélt eseményekhez kapcsolódtak. A tegnapi est a Három nővér címet viselte, utalva Szikora János és Zoób Kati legutóbbi közös székesfehérvári bemutatójára, de nemcsak erről az előadásról meséltek, hanem felelevenítették az elmúlt tíz év összes közös munkáját.

Tíz év, öt nagyszabású alkotás

Első közös alkotásuk 2006-ban Proust Az eltűnt idő nyomában c. regényének adaptációja volt a szolnoki Szigligeti Színházban, ezt követte 2008-ban a Pesti Színházban Esterházy Péter Rubens és a nemeuklidészi asszonyok c. drámája, majd 2014-ben a Magyar Állami Operaházban Strauss operája, Az árnyék nélküli asszony, amely magyarországi ősbemutató volt, 2016-ban Robert Musil A rajongók c. színműve a székesfehérvári Vörösmarty Színházban, amely szintén magyarországi ősbemutató volt, és ugyanebben az évben Csehov Három nővére, szintén Fehérváron.

Zoób Kati elmondta, hogy számára a színház olyan tenger, ahol aranyhalként tud úszni, szabadságot ad ez a miliő, ahol nagy katarzisok születnek, és az alkotói magányból kilépve, inspirálják az alkotótársak.

Szikora János szerint a színházhoz hozzátartozik a fátum, egy olyan spirituális erő, amely meghatározza a nagy alkotások megszületését és sikerét. A közös munkákról elmondta, hogy mindegyik központi gondolata az érosz, az erotika, és nem a vetkőztetés, hanem az öltöztetés értelmében. Számára az erotika a rafinált öltöztetést és takarást jelenti – és ezt a fajta erotikusságot Zoób Kati ruhái testesítik meg számára.

A közös előadásokból jeleneteket láthatott a közönség, és olyan kulisszatitkokat mesélt el Szikora János és Zoób Kati, mint például milyen ötlet alapján születettek meg a Három nővér jelmezei, hogyan lett az árnyék nélküli asszonynak árnyéka, hogyan tudják inspirálni egymást munkáik során. Azt is megtudtuk, hogy a tíz év alatt egyszer sem vesztek össze, egy kiegyensúlyozott, harmonikus kapcsolat jellemzi az alkotási folyamataikat.

Az izgalmas beszélgetés lezárásaképp a Három nővér c. előadás egy rövid jelenetét adta elő Törőcsik Franciska, Szász Júlia és Kovács Panka.

Fotók: Németh Dániel