Törés/vonalak

Szerző: Székesfehérvári Balett Színház

Repertoár

Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak
Törés/vonalak

Ismertető Törés/vonalak

Első felvonás: 25 perc

Szünet: 20 perc

Második felvonás: 22 perc

Szünet: 20 perc

Harmadik felvonás: 20 perc

 

TÖRÉS/VONALAK

/Kintsugi/

 

SZINOPSZIS:

A japán eredetű szó, a kintsugi a tökéletlenségben rejlő szépséget jelenti meg, amelynek fő ismérvei az asszimmetria, a hiányosság, valamint az egyszerűség dicsérete. A kintsugi nem más, mint az élet egyfajta gyönyörű metaforája.

A zen buddhizmusban a wabi-sabi gyakorlata abban segít, hogy az érzékeken át éljük meg az életet, vegyünk részt benne úgy, ahogy történik, és ne foglalkozzunk a szükségtelen gondolatokkal. A mahájána filozófia értelmében ugyanis a valódi megértés nem érhető el szavakon és a nyelven keresztül, csakis nonverbális úton: ez a wabi-sabi, ami tulajdonképpen az ember primordiális kommunikációs eszközével, a testbeszéd révén érhető el. A wabi-sabi a testbeszéd művészi formája, a táncművészet által válik költészetté.

A kintsugi filozófiája arra mutat rá, ahogy az ember a traumáiból, a gyászból, sérüléseiből felépülve – azokat nem a szőnyeg alá söpörve – új emberré válik. A kintsugi arra tanít, hogy nem érdemes óvatosan élni; A traumák az élet természetes részét képezik, amelyeket feldolgozva és beépítve erősebb, izgalmasabb személyiséggé válhatunk, miközben egyediségünket is ezek a törésvonalak hordozzák.

A balett költői módon jeleníti meg az ember, valamint az emberi kapcsolatok lelki és érzelmi sérülékenységét és az elengedés szükségszerűségét. A kintsugi filozófiája, a törött tárgyak esetében, a törésvonalak mentén arany ragasztással őrzi a tárgy sérülésének történelmét, csodálatos és egyedi műalkotások formájában. A lelki és kapcsolati törések esetét tekintve, a „ragasztó anyagot”, az aranyat a szeretet és a művészetben rejlő kötőerő fejezi ki.

Egerházi Attila

ALKOTÓK:

Rendező-koreográfus:............................................................................. Egerházi Attila

Koreográfus asszisztens, betanító és próbavezető balettmester:............. Cristina Porres Mormeneo

Díszletterv:....................................................................................... Dr. Yaron Abulafia

Fényterv:........................................................................................... Dr. Yaron Abulafia

Jelmezterv:..................................................................... Pajor Patrícia és Herman Anett

Produkciós vezető:...................................................................................... Cselle Bence

 

BESZÉLŐ TESTEK

/Talking bodies/

SZINOPSZIS:

„A testbeszéd, a tánc az emberiség primordiális kommunikációs formája, önkifejezésre alkalmas eszköze. Előbb kommunikálunk testbeszéd révén, előbb táncolunk, mint ahogy beszélnénk. A testbeszéd, annak művészi megnyilvánulása, a tánc elementáris erővel megragadva, tömören fogalmazza meg a lényeget. Mellébeszélés nélkül hozza felszínre és jeleníti meg az ember bensőjében rejlő dolgokat.

A táncművészet a testbeszéd művészi formája, mozgásköltészet. Olyan absztrakt nyelv, amely az élet konkrét dolgaira, jelenségeire világít rá. A táncos néma zenész, akinek a saját teste a hangszere, amely által láthatóvá teszi a megszólaló zenét és amellyel történeteket mesél el.

Egy táncművész egyben sportoló, zenész, színművész és képzőművész. Ennélfogva, a táncművészet talán a legkomplexebb előadói műfaj.

A balettet ennek a csodálatos művészeti ágnak és annak művelőinek, a táncművészeknek dedikáltam.”

Egerházi Attila

ALKOTÓK:

Rendező-koreográfus:............................................................................. Egerházi Attila

Betanító és próbavezető balettmester:................................... Cristina Porres Mormeneo

Díszletterv:.............................................................................................. Egerházi Attila

Jelmezterv:......................................................................................... Andrea T. Haamer

Fényterv:.................................................................................................. Egerházi Attila

 

„IDÉZŐJELEK”

SZINOPSZIS

A kortárs író és költő L. Simon László korábbi könyvének az alkotó által megszerkesztett részleteire készített koreográfiát Egerházi Attila. A koreográfia az író által kifejezésre juttatott megfoghatatlan, olykor szinte kimondhatatlan gondolatokat és érzéseket ragadja meg és teszi láthatóvá, miközben a szövegben rejlő kódolt üzenet a lélek számára letapogatható módon jelenik meg és táncköltészetként kel életre. Csak úgy, mint az Örkény-balett esetében, a koreográfiában az irodalmi szöveg kap erőteljes hangsúlyt, s ezt egészítik ki a zenei betétek.

Felhasznált irodalom:

Válogatás L. Simon László A háromlábú lovat etető lány című kötetéből.

ALKOTÓK

Rendező-koreográfus:………………………………..…………………….Egerházi Attila

Koreográfus asszisztens, próbavezető balettmester:….……...Cristina Porres Mormeneo

Librettó:………………………...............................……………..………...L. Simon László

Zene:………..Kronos Quartet: Built you a mountain; Laurie Anderson and Kronos Quartet, Kimmo Pohjonen and Kronos Quartet: Emo Part 1.

Jelmezterv:……………………………..…………………...Pajor Patrícia és Herman Anett

Hangfelvételről közreműködik:………....Sarádi Zsolt (Vörösmarty Színház színművésze)

Hangfelvétel:……………………..…………………………………………..Kovács Tamás

Hangvágás és speciális hangeffektek:……...…………………..Cristina Porres Mormeneo

Média design:………………………………………………………..……….Falvay Miklós

Szcenikus:……………………………………………………………..……...Bajkó György

  • Bemutató időpontja: 2026. 03. 09.
  • Műfaj: Táncszínházi produkció 3 felvonásban
  • Az előadás időtartama: 107 perc két szünettel
Jegyrendelés

Következő előadás:

Szereplők, alkotók

Megosztás

REPERTOÁR